Monday, October 31, 2011

English penting, aku setuju dengan Tun



kah kah kah
kah kah kah
Ape benda laa

Dulu in Malay
Now in English
Then nak tukar ke Malay semula

Apa sudah jadi?
Come on laa
Bukannya kita tak Melayu kalau Math and Sci dalam English
Bukannya pertuturan kita jadi pelat pun
Bukannya kulit kita berubah warna pun (padahal ramai yang pakai cream pencerah kulit)
Bukannya rambut kita berubah warna pun (padahal ramai yang blonde rambut)


kah kah kah
kah kah kah
Ape benda laa

Apa sudah jadi?
Come on laa
English adalah bahasa global
Itu hakikat
Kita kena kuasai English


p/s: daripada asyik nak bertukar-tukar sampai ke kiamat, lebih baik korang pikir camne nak improvekan English dikalangan pelajar2 Melayu. nie aku tgk nk speaking pn segan2.

4 comments:

  1. puak2 ko jugak yg terkinja2 nak bi dalam math/sain ditukar dalam bahasa melayu...Tun M dah nampak semua ni..tp dah dipolitikkan puak2 ko jd benda ni terbantut...haram j!

    ReplyDelete
  2. saya tidak bersama dengan saudara dalam hal ini.jikalau nak perkasakan bahasa inggeris bukan dengan PPSMI.Tingkatkan mutu penguasaan dan pembelajaran dalam bahasa inggeris dikalangan murid dan guru.Pihak kerajaam khususnya Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dituntut agar lebih agresif menterjemah karya-karya agung ke dalam bahasa Melayu selain penterjemahan karya tempatan ke dalam bahasa utama dunia yang lain. Usaha ini menuntut partisipasi aktif para penyelidik dan sarjana universiti dengan pihak ITNM.

    ReplyDelete
  3. pembetulan pada ayat anda. kerajaam kepada 'kerajaan'.

    ReplyDelete
  4. itu kesalahan ejaan,saya mengaku kesilapan saya dan mungkin dengan teguran saudara saya akan lebih berhati-hati dalam setiap tulisan saya.Sekurang-kurangnya kita tidak malu untuk menggunakan bahasa melayu,jangan "merojakan" sesuatu bahasa.Itu menampakkan kemandulan seseorang dalam berbahasa,Sekadar teguran

    ReplyDelete